onsdag 21. januar 2009

Katteinternett

Har du tenkt på hvorfor du blogger? Har du tenkt på hvorfor du må gjøre det så ofte, og at du ofte føler et behov for å skrive selv om du ikke har noe å skrive om?

Ja, for du er en lystblogger? Det er dem jeg tenker på. Skolenorges tvangsblogger kan vi snakke om en annen gang. Det er skjulte krefter som styrer oss lystbloggere. Krefter som ligger utenfor oss selv, og som tvinger oss til å sjekke twitter, bloglines og facebook før vi lager et nytt blogginnlegg. Vi tror det er artig å vite hva andre gjør. Det er ikke slik. Vi blir brukt.

Jeg skal utføre en kvantitativ undersøkelse snart. Kvalitative motforestillinger kan du legge i kommentarfeltet nedenfor. Dessverre kommer de til å bli slettet så fort jeg har lest dem. Når jeg nå vet noe som bare jeg vet, kan jeg ikke la denne viten bli fjernet av fantasiløse motforestillinger.

Det er det umerkelige nesten knapt sansbare jeg skriver om. Likevel er kraften stor. Hvor er hovedsete for denne kraften? TV-en? Nei, det er lenge siden en hengte ullteppe over TV-en eller lukket sjalusidøra for at NRK-folka ikke skulle se hva som foregikk i stua. Men hvem er det som har overtatt ullteppet, puta og stuas beste stol? Katta ja, katta kan, uten å spørre og uten dårlig samvittighet ta eiendomsretten over både stol og familie. Også bruker den oss. Vi tror den sover og drømmer der den ligger og kroer seg, vifter litt med ørene og av og til gjør et lite vift med den ytterste halespiss. Det den gjør, blir nå blitt åpenbart for alle: den kommuniserer med andre katter hos bloggende mennesker. I mellomrommet mellom ordene, i pausene mellom setningen sender kattene sine umerkelige meldinger til verdens katter over katteinternettet.

2 kommentarer:

eiwoh sa...

TVen ja, den blir ikke mye brukt bortsett fra de seriene som man av og til tar sesong for sesong i løpet av en uke. TVer er for når man er deppa eller sliten, aller helst begge deler.

Liv Marie Schou sa...

Kattens kontroll over våre liv er kjent, vi lar den kontrollere, dominere og beskue oss. At den har kontakt videre utover vårt felt liker vi vel å tenke oss. Kattelivet er interessant både for oss og (sikkert også)katten selv.

Følgere